Louise er overbevist: ”Egholm-motorvejen bliver aldrig en realitet”

Foto: Privatfoto

Bilerne brager derudad over øen Egholm vest for Aalborg på den nye motorvej, der har kostet 7 mia. kroner. Den fremtidsudsigt, ønsker Louise Faber dog, bliver krøllet sammen og kastet væk.

Af Anders Lang Jensen

Louise Faber er advokat og formand for borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, og beskeden fra hende er soleklar. Egholmlinjen bliver ikke en realitet.

”Egholm-motorvejen kommer aldrig nogensinde til at ske. Både juridisk og økonomisk vil det ikke kunne lade sig gøre. Tallene er for dårlige for strækningen, og det eneste, der bærer det op, er politiske studehandler – og de holder ikke i længden,” siger Louise Faber.

Aftalen er ellers på plads. I 2021 vedtog Folketinget, at første spadestik skal tages i 2025, og otte år senere vil motorvejen over Egholm stå klar. Troen er dog, at projektet aldrig bliver til virkelighed.

Ifølge borgerbevægelsen rammer projektet om en motorvej tværs over øen dog skævt på flere parametre. Den vil true fredede dyrearter, give øget støj for mange mennesker, mens Vejdirektoratets egne beregninger viser, at trafikken gennem Limfjordstunnellen kun vil falde med 17 procent.


I stedet ønsker Louise Faber, at det alternative projekt om en ny Citytunnel undersøges nærmere.

Planen er, at Citytunnelen skal begynde lige nord for den eksisterende Limfjordstunnel, og så kommer den op i tunnelbassinet ved “Gassen”. Den er dermed et alternativ til motorvejen over Egholm.

Forslaget om et alternativ til Egholm-motorvejen er dog et tog, der for længst er kørt fra perronen, ifølge formand for By- og Landskabsudvalget Jan Nymark Rose Thaysen (V).

”Forløbet om linjeføringen er et tog, der er kørt for mange år tilbage. Der er jo et trafikforlig, som siger, at det er en vestlig forbindelse over Egholm, som man kører videre med,” udtaler Jan Nymark Rose Thaysen til TV2 Nord.

Enige om problemet, men uenige om løsningen
Gennemføres den nye motorvej over Egholm, vil man dog se nogle klokkeklare konsekvenser, fastslår Louise Faber.

”Egholmforbindelsen vil være den dyreste strækning, der nogensinde er blevet bygget i Danmark. Den har den dårligste samfundsøkonomiske effekt og den mest indgribende miljømæssige konsekvenser for naturen og støjforurening,” siger hun.

”I Aalborg er vi enige om, at vi skal løse trængslen i Limfjordstunnelen, men det, vi ikke er enige om, er, hvordan vi kommer problemet til livs,” slutter Louise Faber.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *